Ithaka Filmt
14-01-2025

Door: Common Frames
Ithaka Filmt is een filmproject met jongeren die net naar Nederland gemigreerd zijn. De jongeren maken zelf films van script tot montage en krijgen kansen om hun creatieve talenten verder te ontwikkelen. De impact is primair een sociale impact voor de deelnemers, doordat film als middel wordt ingezet voor het werken aan zelfvertrouwen, succeservaringen opdoen en vaardigheden ontwikkelen op het gebied van communiceren, samenwerken en taalverwerving. Er is echter ook een artistieke en culturele impact, want doordat de jongeren films maken dragen ze bij aan een medialandschap waarin een grotere diversiteit aan verhalen te horen is, verteld vanuit hun eigen perspectief. Het bieden van een podium voor de verhalen is daarom ook een belangrijk onderdeel van onze impactstrategie om te werken aan meer verbinding en empathie in de Nederlandse samenleving.
Het project drijft op de behoefte van de jongeren. Er is een systeem om elke workshop te kunnen evalueren met betrokken filmdocenten, met mentoren van de jongeren en met de jongeren zelf. Zo monitoren en sturen we tijdens het project. Elk jaar leveren we een eindverslag op en om de paar jaar doen we een onafhankelijk impactonderzoek.
Aanleiding
Ithaka Filmt (of breder: onze organisatie) is ontstaan doordat we op kleine schaal zagen wat de impact kon zijn van creatieve middelen op de ontwikkeling van jongeren die net in Nederland zijn. Onze stichting is opgericht door een team van onderzoekers aan de Universiteit Utrecht die middels een etnografisch actie-onderzoek op een school methoden hebben ontwikkeld die nauw aansluiten bij de behoeften van de jongeren. Op die manier is impact vanaf het begin een inherent onderdeel geworden van onze missie.
Belangrijke lessen en inzichten
Belangrijk inzicht is dat wij onszelf flexibel moeten opstellen, nieuwsgierig moeten blijven, goed luisteren en jongeren serieus moeten nemen. We leren door te doen en groeien als organisatie samen op met onze doelgroep. Wij hebben geleerd hoe belangrijk rolmodellen zijn om je in te herkennen, hoe belangrijk plezier is om te kunnen leren en hoe een perspectief op talentontwikkeling bij kan dragen aan impact op de lange termijn.
Het is onze droom dat alle jonge nieuwkomers zich gehoord en gezien voelen in de Nederlandse samenleving en dat zij de kansen krijgen die ze verdienen. We breken een lans voor de inzet van creatieve middelen in de eerste jaren dat jonge nieuwkomers zich tot Nederland verhouden. Met Common Frames willen we een community bieden waar jongeren terecht kunnen, kunnen groeien en media kunnen maken. Daarnaast ontwikkelen we nu programma’s waar we actief de verbinding opzoeken met hun Nederlandse leeftijdsgenoten, we zien en horen dat er een noodzaak is voor meer empathie tussen onze doelgroep en de bredere Nederlandse samenleving, dus daar hopen we stappen in te kunnen maken in de toekomst.
Een blik op de toekomst
Er schuilt ontzettend veel kracht in de inzet van verbeelding. Creatieve middelen kunnen worden aangewend om op persoonlijk en sociaal vlak met elkaar te groeien naar een meer gelijkwaardige en solidaire samenleving. Kunst en cultuur bieden op korte termijn de kans om mensen aan het denken te zetten, mensen te verbinden, plezier te ervaren en verwonderd te raken. In ons geval zien we dat film kan werken als een empathiemachine, want het geeft je de kans om je voor een moment in te leven in de situatie van een ander.
Het mooie van kunst en cultuur is dat je van te voren niet altijd weet wat de impact is. Een film kan soms onwijs veel impact hebben voor een breed publiek, zeker met de juiste impactstrategie. Tegelijkertijd mag de impact ook klein zijn, bijvoorbeeld alleen voor de deelnemers van het maakproces. Het is belangrijk om met kunst en cultuur de kwalitatieve waarde van impact te duiden, je niet altijd zorgen hoeven te maken om het bereik, maar dat wel kunnen omarmen als het gebeurt.