No posts found

Unwire & Inspire | leerlijn I EM POWER

14-01-2025

Door: Theater in School | Stichting Onderwijs in Theater in Onderwijs

Theater in School ontwikkelde de leerlijn I EM POWER – waar jij voor staat en gaat!
Dit leverde ‘wijze uitspraken’ op van leerlingen:
‘Je kunt zelf niet alles, maar we kunnen wel allemaal zelf iets.’ (VO)
‘If you don’t have the discipline, your life is not meaningfull enough.’ (MBO)

Woorden die zij geven aan gedachten die ze hebben, aangezet door een scene, muziek, een dans….. woorden die ook anderen aansporen om ergens bij stil te staan of juist in actie te komen. Een leerling is doorgaans niet bewust bezig met impact maken, wij geloven dat deelnemen aan cultuur dit in de basis al in zich heeft. Meedoen, je betrokken voelen, dat is de impact.

In de kern heeft het meedoen aan het programma de impact al in zich: het feit dat de leerling ervaart dat het kan creeren, vanuit niks iets maken… engagement is de impact.

Of zoals we bij Theater in School geloven: theater zet je in beweging. Het is een manier om verschil te kunnen maken, door je uit te spreken, je stem te laten horen, je moves te laten zien…. het hoeft niet metéén zichtbaar of een groots gebeuren te zijn. Het zijn óók de kringen in de vijver……

Aanleiding

In 2022 ontwikkelde wij I EM POWER, improvisatietheater met daadwerkelijke impact. Een vraag uit de markt leidde tot deze voorstelling die gaat om de wereld&elkaar < het zorgen om en voor > de wereld&klimaat. Waar jij voor staat en gaat, hoe maak jij verschil!

De voorstelling schoot raak bij een grote doelgroep, van groep 7/8 t/m MBO en groeide uit naar een complete leerlijn, scholen willen verdiepen, verbreden: “kunnen we nog meer impact maken met elkaar?” Nu zijn er ook 2 workshops, lesmateriaal en een Train de Trainer beschikbaar.

Belangrijke lessen en inzichten

De leerlijn I EM POWER daagt uit om verschil te maken. Hoe groot of klein ook. Met UNWIRE&INSPIRE kun je zélf ervaren hoe dat werkt: …engagement is de impact.

Engaged zijn…. Steef Hupkes, acteur en maker van UNWIRE&INSPIRE:
“Je moet (!) reageren…. Wat zie je, vervolgens creëer je met elkaar iets nieuws.
In de workshop ben je letterlijk associatief aan het creëren. Dat is impact op zichzelf.
Dat je meedoet is al heel veel!!
Dat je voelt wat de kracht is van het (samen) creëren. Voor je neus zie je wat t is. Hoe cool t is om iets te verzinnen. Te laten ontstaan. We gooien ideeen in de lucht. Dat wordt vervolgens echt en real. Na 30 minuten is het wauw. Hebben WIJ dit gemaakt? Bedacht? Gezegd? Vormgegeven…!?!
De impact is (al) enorm als je muziek aanzet, je je afvraagt wat zie je wat voel je….. dat te delen…. Er is iets in gang gezet. Dat is de impact. De creatie op zichzelf.
Ik ben een soort levende chat gpti. We creëren samen”.

Engagement… zo makkelijk kan het zijn en zo simpel is het ook. IMPACT…..

Elke leerling (!) mag ervaren dat hoe klein een gedachte ook is, het ertoe doet en groot verschil kan maken. Cultuur kan enorm helpen om het beginnetje te vinden.

Een blik op de toekomst

Wat de leerlingen uiten na het zien van de voorstelling of volgen van de workshop leert ons dat het in het moment al heel veel oplevert, maar het reikt nog veel verder dan dat. Alles is ergens begonnen, hoe klein en simpel ook. Hen begeleiden in de weg naar het ook daadwerkelijk iets DOEN met het resultaat na het meedoen, maakt dat de speelruimte een springplank is voor wat er in de toekomst anders kan, beter mag, groeien kan….. van peerpressure naar peerpower. Want deze leerling heeft zo enorm gelijk: je kunt zelf niet alles, maar we kunnen wel allemaal zelf iets.

In beeld

Klik hier voor meer informatie en beelden.