No posts found

Sprekend Erfgoed

14-01-2025

Door: Erfgoedhuis Zuid-Holland

Van eind 2022 tot en met half 2024 werkte Erfgoedhuis Zuid-Holland aan het project Sprekend Erfgoed: Taallessen in het museum. Erfgoedhuis Zuid-Holland zette samen met een aantal taalbureaus en welzijnsinstellingen een samenwerking op tussen 19 musea en 38 groepen die de Nederlandse taal leerden. Op een toegankelijke manier kregen cursisten een aantal leuke lessen in een plaatselijk museum.
Hoewel er genoeg te zien is in musea, is een bezoek voor veel mensen niet vanzelfsprekend. Dit geldt ook voor mensen die het Nederlands nog niet machtig zijn, of moeite hebben met lezen en schrijven. En dat terwijl musea juist plekken zijn waar verhalen verteld worden en culturele uitwisseling mogelijk wordt gemaakt.
Sprekend Erfgoed verlaagt de drempels voor een museumbezoek en stimuleert deze uitwisseling. Musea en erfgoedlocaties lenen zich uitstekend voor taalonderwijs, met een overvloed aan taal op verschillende niveaus, zoals op informatiebordjes en in zaalteksten. De aanwezige visuele elementen dragen bij aan het leerproces.
De taallessen in het museum zorgden voor mooie momenten waarin uitwisseling van cultuur en ervaringen leidden tot meer wederzijds begrip.

Aanleiding

Erfgoedhuis Zuid-Holland is altijd bezig om manieren te vinden om erfgoed toegankelijk te maken voor een breed publiek. Zeker met het vorig jaar ondertekende Verdrag van Faro, waarin de relatie van de mens met erfgoed centraal staat, is het voor erfgoedorganisaties nog belangrijker geworden om actief verschillende groepen mensen en perspectieven bij elkaar te brengen. Dit project, wat zeker impactvol was, sloot dus goed aan bij de missie en doelen van het Erfgoedhuis.

Belangrijke lessen en inzichten

Domeinoverstijgend werken kan lastig zijn, maar levert ontzettend veel op. De verschillende werkwijzen en prioriteiten van de organisaties met wie we hebben samengewerkt binnen dit project zorgden soms voor wat opstartproblemen, maar uiteindelijk verliepen de samenwerkingen soepel en sloten de doelen van de organisaties goed op elkaar aan. We willen graag nog meer de NT1-doelgroep betrekken bij dit project. De NT1-klassen die naar het museum zijn gegaan hebben het project als zeel waardevol ervaren. Het is echter wel een lastig te bereiken doelgroep. Wij willen daarom nog meer kijken hoe we nieuwe samenwerkingspartners tegemoet kunnen komen en meer partijen met elkaar kunnen verbinden.

Een blik op de toekomst

De impact van ons project zat met name aan de persoonlijke/gevoelskant. Hoewel wij natuurlijk cijfers kunnen delen over ons project, maakt dat de waarde van het project maar weinig duidelijk. Het verzamelen, communiceren en indexeren van data van de impact van dit soort projecten is lastig. Dat maakt het communiceren naar beleidsmakers ook lastiger waardoor de duurzaamheid van dit soort projecten in het geding komt. We moeten als kunst-, cultuur- en creatieve sector blijven kijken naar manieren om deze data goed te delen en weer te geven.

 

Fotografie: Museum Gouda, fotograaf Fred Ernst