KinderKunstBiënnale
14-01-2025

Door: De Rode Loper op School
Een rode loper is in alle culturen een teken dat je belangrijk én welkom bent. De ‘Rode Loper’ werd in Amsterdam Oost voor het eerst uitgerold in het jaar 2000.
Ruim 23 jaar later verwelkomen we jaar in jaar uit tienduizenden schoolkinderen. Allemaal krijgen ze de kans om in onze projecten hun creativiteit te ontwikkelen. Jaarlijks worden ca. 35 programma’s aangeboden, waarbij kinderen de professionele kunsten beleven en met kunstdocenten werken. Nog steeds zijn er veel kinderen die van huis uit niet vanzelfsprekend met kunst en cultuur in aanraking komen.
Kunst Dichtbij is het devies. Dichtbij het kind, de school en de buurt. Kunst- en cultuureducatie draagt bij aan het besef van kinderen dat zij leven in een multiculturele samenleving. Cultuureducatie als middel bevordert onderling begrip bij leerlingen, hoe jong ze ook zijn. Kunst- en cultuureducatie is bij uitstek geschikt voor diversiteit en inclusiviteit: de uitingsvormen van kunst zijn onbegrensd en iedereen kan meedoen.
Aanleiding
We vinden het belangrijk om ook buiten de muren van de school, de originele kijk van kinderen te tonen. De KinderKunstBiënnale geeft op een professionele en museale manier een podium aan kinderkunst en laat de waarde / de impact van kunsteducatie zien een een breed publiek
In 2025 viert de stad Amsterdam haar 750ste verjaardag en ter gelegenheid hiervan organiseren we de 2e editie van de Amsterdamse KinderKunstBiënnale. Op deze biënnale tentoonstelling geven we namens vele kinderen de stad een cadeau: Collectie Amsterdam.
Collectie Amsterdam is een collectie van het nú. Een collectie vol kinderkunst, kindshoge mens-figuren, mode, poppen, fotografie en dans. De collectie wordt het komende jaar door kinderen op school gemaakt en van 18 sept tm 23 nov 2025 getoond op de KinderKunstBiënnale. Collectie Amsterdam laat zien wat er gebeurt als kinderen in aanraking komen met kunst en als er kunste- naars en modeontwerpers in de klas komen. Het geeft een inkijkje in de hoofden van kinderen. De KinderKunstBiënnale toont een grote diversiteit aan verschillende kunstvormen, creaties van jonge makers met verschillende culturele achtergronden.
Belangrijke lessen en inzichten
Kinderen hebben ons volwassen wat te vertellen, de kracht van kinderkunst is groot en het is belangrijk dat het onderwijs, de kunsten, beleidsmakers, ouders hiervan bewust zijn. Het unieke van de KinderKunstBiënnale is dat alles door kinderen is gemaakt. Uitgangspunt van KinderKunstBiënnale – Collectie Amsterdam is: mode met een boodschap, identiteit & duurzaamheid (afval bestaat niet). De tentoonstelling heeft humor, geeft een knipoog naar de gevestigde modewereld. Het zit vol waarschuwingen, heeft een kritische ondertoon. Want de modewereld moet op z’n kop, moet duurzamer en eerlijker worden.
Mode, high fashion is niet exclusief. De ontwerpen van de kinderen nemen we serieus , omdat ze ons echt wat te vertellen hebben. De KinderKunstBiënnale is een tijdsbeeld, een document. En we willen elke 2 jaar zo’n rijke tentoonstelling maken. Kinderen zijn trots, hun werk is op een tentoonstelling te zien. We willen met de biennale-tentoonstellingen het belang van kunsteducatie blijven aantonen.
Een blik op de toekomst
Kunst maakt leren en het schoolleven leuker. Kunst en cultuur vormt kinderen, zien ze nieuwe rolmodellen, doen ze nieuwe ervaringen op. Kinderen werken op nieuwe manieren samen, worden creatief en cognitief uitgedaagd en krijgen de kans om talenten te ontdekken.
Alle kinderen in Amsterdam delen dezelfde stad.
Het zijn allemaal Amsterdammers en daarin gelijk aan elkaar. Maar onderling zijn er grote verschillen. In een (cultureel) diverse samenleving vinden wij het belangrijk dat leerlingen elkaar en elkaars achtergrond leren kennen en waarderen. We gaan daarbij uit van de beleving van kinderen. Met kunst- en cultuureducatie leren we hen vanuit verschillende perspectieven na te denken. We laten kinderen op een andere manier naar zichzelf, naar de ander én naar hun omgeving kijken. Door te kijken en te luis- teren (receptief ), zelf te maken (actief ) en daarover na te denken en te praten (reflectief ). Zo leren kinderen zich uit te drukken over hun eigen leefwereld en over maatschappelijke onderwerpen. Dat is in een snel veranderende wereld en in onze bruisende stad Amsterdam, heel belangrijk.